موزه منیر فرمانفرمائیان

منیر شاهرودی فرمانفرمائیان یکی از چهره‌های بین‌المللی هنر ایران است که آثار او هم در ایران و هم در کشورهای مختلف شناخته شده هستند. منیر فرمانفرمائیان سال ۱۳۰۱ در قزوین متولد شد و تحصیلات خود را در رشته تصویرسازی مد در مدرسه عالی پارسونز نیویورک و پس از آن در دانشگاه کورنل به پایان برد. سال‌ها به عنوان تصویرگر مد، برای مجلات برجسته آمریکا کار کرد و گرافیست و طراح ویترین‌های فروشگاه‌های بزرگ شهر بود.

در جوانی با فرانک استلا، ویلم دکونیگ، جکسن پولاک و اندی وارهول همکاری و رفت و آمد داشت، هنرمندان جوانی که بعدها به غول‌های هنر جهان تبدیل شدند. شهرت فرمانفرمائیان به دلیل آینه کاری‌های او و تبدیل نمادی از معماری ایرانی به هنری جهانی است. او در سفری به شیراز مجذوب آینه‌کاری مسجد شاه‌چراغ شد و پس از آن طرح‌های هندسی برگرفته از این آینه‌کاری‌ها را به دست استادان آینه‌کاری سنتی ایرانی سپرد تا آثاری به وجود آید که در دهه‌های ۶۰ و ۷۰ میلادی، در دنیا یگانه بود و به موزه‌ها و مجموعه‌های اروپا و آمریکا راه پیدا کرد.

این هنرمند ۹۶ ساله نخستین زن هنرمندی است که در ایران صاحب موزه‌ اختصاصی شده و آثار او در بنایی قدیمی به نمایش درآمده است. باغ نگارستان که سال ۱۱۸۶ به دستور فتحعلی‌شاه قاجار به‌عنوان اقامتگاه تابستانی ساخته‌ شد پس از گذشت سال‌ها محل تاسیس مدرسه مستظرفه به ریاست کمال‌الملک شد و در دهه ۱۳۵۰ به نمایش مجموعه‌ای غنی و یگانه از آثار هنری دوره قاجار اختصاص یافت. اما آذرماه ۹۶ بود که موزه جدیدی در دل این مجموعه گشایش یافت و آثار منیر فرمانفرمائیان در معرض دید علاقه‌مندان قرار گرفت.

در تالار دائمی موزه منیر فرمانفرمائیان، نمونه‌هایی از مجموعه گسترده آثار هنری که این هنرمند در هفتاد و پنج سال گذشته خلق کرده است به نمایش درآمده و فرمانفرمائیان با وقف مجموعه شخصی خود برای دانشگاه تهران، فرصت ارزشمندی را برای ایرانیان فراهم کرده است تا ساعاتی را به دور از هیاهوی شهر در نور و رویا غرق شوند.

+ آدرس موزه منیر فرمانفرمائیان : میدان بهارستان، خیابان دانشسرا، خیابان شریعتمدار رفیع، باغ موزه نگارستان

عکس : احسان رأفتی داریان
لینک کوتاه | tehranimages.com/UmQH9

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا