زورخانه بانک ملی تهران از قدیمی ترین زورخانه های تهران

زورخانه بانک ملی


زورخانه بانک ملی تهران از قدیمی ترین زورخانه های تهران به شمار می‌رود. آغاز ساخت زورخانه بانک ملی تهران به سال ۱۳۲۵ باز می‌گردد. بنای زورخانه در محوطه اداری بانک ملی تهران واقع در خیابان فردوسی احداث شده است. معمار این بنا مهندس محسن فروغی بود که از هنرمندان مطرح آن دوره از جمله ابوالحسن صدیقی در ساخت این بنا یاری گرفت. این زورخانه در سالهای ۱۳۲۶-۱۳۲۷ به طور رسمی افتتاح شد.

در مدت زمان اندکی این زورخانه از شهرت و رونق بسیار خوبی برخوردار شد. به طوری که مقامات عالی رتبه سیاسی و نظامی و نیز گردشگران خارجی برای بازدید از ورزش باستانی ایران در این مکان حاضر می‌شدند. برخی از ورزشکاران این مجموعه آینده درخشانی در ورزش قهرمانی کشور داشتند. از جمله این ورزشکاران می‌توان محمد نامجو در رشته وزنه‌برداری و احمد گلبو در رشته فوتبال را نام برد.

این بنا به سبک معماری اصیل ایرانی احداث شده که در عین سادگی شکوه و عظمت خاصی دارد. گفته می‌شود این بنا در اصل دارای سقفی گنبدی شکل بوده که در حال حاضر اثری از آن موجود نیست. برجسته‌ترین و زیباترین بخش نمای خارجی کتیبه سر در آن است. این کتیبه توسط مجسمه‌ساز بزرگ ایرانی ابوالحسن صدیقی اجرا شده است. در این کتیبه سه صحنه ماندگار از شاهنامه فردوسی به تصویر کشیده شده است.

تزئینات داخلی بنا نیز توسط هنرمندان به‌نام و متبحری اجرا شده است. نقاشی‌هایی که بر روی دیوارهای داخلی زورخانه دیده می‌شود اثر فتح الله عبادی است. در این نقاشی‌ها نیز تصاویری از شاهنامه ترسیم شده است.


+ آدرس زورخانه بانک ملی : میدان امام خمینی، خیابان فردوسی، رو به رو سفارت آلمان، جنب موزه بانک ملی


عکس : احسان رأفتی داریان


لینک کوتاه | tehranimages.com/UmDWe



اطلاعات بیشتر در ویزیت تهران ایمیجز (به زودی)


 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا