موزه ۱۳ آبان در لانه جاسوسی آمریکا

موزه ۱۳ آبان


در ابتدای انقلاب اسلامی و زمان حکومت دولت موقت با هدف فشار بر آمریکا برای بازگرداندن محمدرضا پهلوی و اموال ملت ایران، دانشجویان تصمیم به اشغال سفارت آمریکا گرفتند. تصرف سفارت آمریکا در تهران از ۱۳ آبان ۱۳۵۸ تا ۳۰ دی ۱۳۵۹ ادامه داشت. امام خمینی (ره) از این اقدام دانشجویان به عنوان انقلاب دوم یاد کردند. به این ترتیب روز ۱۳ آبان سالروز تسخیر سفارت آمریکا در ایران به دست دانشجویان درسال ۱۳۵۸ شمسی، به نام روز «مبارزه با استکبار جهانی» در تاریخ کشور به ثبت رسید. لانه جاسوسی یا همان سفارت آمریکا، امروزه به یکی از مکان‌های تاریخی تهران تبدیل شده که با ارائه اسناد، وسایل و دیگر امکانات و تجهیزات، نقش آمریکا در تحولات ایران دوره پهلوی را بازگو و روایت می‌کند.

کار ساخت سفارت آمریکا در ۱۹۵۱ میلادی همزمان با سال۱۳۳۰ شمسی به پایان رسید. در سال ۱۳۶۴ شمشی، لانه جاسوسی با تصمیم دولت وقت در اختیار سپاه پاسداران قرار داده شد. با ورود به ساختمان سفارت، راهنمایان موزه از شما برای دیدن یک مستند دعوت می‌کنند. مستندی با نام «لانه در بحران» که از فیلم‌های آرشیوی و مصاحبه با دانشجویانی تهیه شده که در تسخیر سفارت سهیم بودند. اولین مکانی که در موزه به آن برخورد می‌کنید، اتاق حباب یا اتاق شیشه‌ای است. بدنه این اتاق دو جداره و از جنس پلاستیک شفاف است. هوای تخلیه شده از بین جداره‌های بدنه اتاق از انتقال صوت به بیرون جلوگیری می‌کرد. دیوارهای بیرون اتاق با فویل‌های آلومینیومی پوشیده شده تا با ایجاد نویز روی دستگاه احتمالی جاساز شده، از شنود جلسات و ارسال فرکانس جلوگیری کند. از این اتاق برای برگزاری جلسات مهم و امنیتی برای جلوگیری از شنود صوت جلسه استفاده می‌شد.

اتاق کار سفیر محل کار حدود ۱۲ نفر از عالی‌ترین مقامات سفارت آمریکا از جمله سفیر و کاردارهای دولت ایالات متحده از لویی هندرسون تا ویلیام سالیوان و بروس لینگن در حد فاصل سال‌های ۱۳۳۰ تا ۱۳۵۸ بوده است. در اتاقی دیگر دستگاه گیرنده و فرستنده و شنود ارتباطات بی‌سیم قرار دارد که در آن کار کدگذاری و رمزگشایی انجام می‌شد. کانکس کدگذاری، دارای آلیاژ برنج برای جلوگیری از سرقت و نفوذ امواج و سیگنال مجهز به قفل‌های امنیتی است. دسترسی به فضای داخل نیز برای تعداد محدودی از کارکنان امنیتی و فنی میسر بود. قبل از در نیز پرده‌ای نصب بوده و پرده را می‌کشیدند تا اگر کسی بلد نیست در را باز کند و پشت سر بود، یاد نگیرد. صفحه‌ای هم روی زمین قرار داشت که فرد باید روی آن می‌ایستاد تا دستگاه وزنش را احساس کند. یک یا دو بخش دیگر از این موزه باقی می‌ماند که دستگاه‌های تله تایپ مختلف، دریچه اتصال ضلع شمالی و جنوبی کانکس جهت تبادل اسناد، اسکنر کاراکتری، دستگاه امحا اسناد، دستگاه مکنده و… در آن‌ها وجود دارند. اتاق جعل هم یکی دیگر از بخش‌های جالب این موزه است.


+ آدرس موزه ۱۳ آبان : خیابان طالقانی، بعد از خیابان فرصت، نرسیده به خیابان مفتح


عکس : احسان رأفتی داریان


لینک کوتاه | tehranimages.com/5fAB2



اطلاعات بیشتر در ویزیت تهران ایمیجز (به زودی)


 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا