برج میدان آزادی

برج آزادی


در سال ۱۳۴۵، فراخوان طراحی برج نمادین شهر تهران با نام گذشته شهیاد آریا مهر داده می‌شود. یکی از شرایط واجد برای طراحی سازه این است که طرح نباید بیشتر از ۴۵ متر باشد (به علت مجاورت با فرودگاه مهر آباد) مسابقه در سال ۱۳۴۵ برگزار می‌شود و در این مسابقه از اساتید کارکشته و مطرح در حوزه معماری از کشور ایران و کشورهای خارجی داوری می‌‌کنند. بین شرکت کنندگانی که طرح خود ارائه می‌دهند، طرح یک جوان ۲۴ ساله به نام آقای حسین امانت؛ فارغ التحصیل رشته معماری از دانشگاه تهران برنده مسابقه می‌شود. برج ازادی سه سال بعد در سال ۱۳۴۸ شروع به ساخت می شود و طی دو سال و نیم در سال ۱۳۵۰ ساخت آن به اتمام می‌رسد؛ شروع ساخت اردیبهشت ۱۳۴۸ و پایان ساخت ۲۴ مهرماه ۱۳۵۰ بهره برداری ۲۶ مهرماه ۱۳۵۰می باشد.
حسین امانت، در طراحی برج آزادی ترکیبی بین معماری قبل و بعد از اسلام (عبادت گاه های ایرانی) و معماری مدرن استفاده کردند که شامل موارد ذیل می باشد:
برج آزادی با ۴ پایه اصلی طراحی شده است که ۴ پایه طراحی شدن برج، نمادی از چهار طاقی های دوره زرتشت (چهار طاقی نیاسر کاشان) و گنبد های مساجد ایرانی می باشد.
فضای سطح میدان، فضایی بیضی شکل است که  بیشتر فضای آن را فضای سبز تشکیل داده است.. برای طراحی زیباتر سطح میدان و برج آزادی با بهره گیری از معماری ایرانی اسلامی از طرحی ۶ ضلعی – ۶ ضلعی که در ۳ ردیف ۲۰ تایی طراحی شده‌اند استفاده شده از بالا در پلان هوایی میدان آزادی که نگاه می‌کنیم این طرح شبیه به لانه زنبور می‌باشد نام این طرح لانه زنبوریست و از طرح داخلی گنبد مسجد شیخ لطف الله اصفهان که از برترین نمونه های معماری ایرانی اسلامی است الهام گرفته شده است.
آبنماهایی که در سطح میدان قرار دارند نماد باغات ایرانی مانند: باغ فین کاشان، باغ ماهان کرمان، باغ ارم شیراز و … هستند.
ساختار برج آزادی از جنس بتن مسلح یا بتن آرمه طراحی شده اما از نمای بیرونی سنگ قابل مشاهده است.
تعداد سنگ های نمای برج آزادی ۲۵۰۰۰ قطعه در ۱۵۰۰۰ شکل، وزن و اندازه مختلف، از جنس سنگ  مرمریت معادن جوشقان اصفهان می‌باشند. سطح کف مجموعه برج آزادی از سنگ گرانیت معادن مروارید کردستان و سنگ درب های  ورودی و خروجی مجموعه آزادی که هر لنگه ۳۵۰۰ کیلو گرم وزن دارند، از جنس گرانیت معادن همدان می‌باشد؛ همانطور که مشخص می باشد، تمامی مصالحی هم که داخل برج آزادی به کار رفته‌اند همگی از داخل معادن ایران بوده‌اند و وظیفه تهیه این سنگ‌ها به عهده آقای قنبر رحیمی بوده است.


+ آدرس مجموعه فرهنگی هنری آزادی : میدان آزادی 🙂 (بلد بودین؟ نه؟)


عکس ها : احسان رأفتی داریان


لینک کوتاه | https://tehranimages.com/WDDg2



+ اطلاعات بیشتر در تهران ایمیجز ویزیت


 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا