کاخ موزه سبز تهران (کاخ شهوند)

کاخ موزه سبز تهران (کاخ شهوند)

کاخ موزه‌ سبز (کاخ شهوند) در نقطه‌ای مرتفع در شمال غربی مجموعه فرهنگی تاریخی کاخ‌های سعدآباد قرار گرفته که این کاخ بی‌گمان یکی از زیباترین و قدیمی‌ترین کاخ‌های موجود در کشور است. ساختمان کاخ موزه‌ سبز، که قبلا متعلق به شخصی به نام علیخان (از زمین‌داران سرشناس آن زمان) بود بر روی تپه‌ای به همین نام احداث شد.

این تپه در سال ۱۳۰۷ توسط رضاشاه خریداری شد و کاخ کنونی را به عنوان محل زندگی خود بنا نهاد. ساختمان کاخ با تلاش هنرمندان و معماران ایرانی در مساحت ۱۲۰۳ مترمربع و دو طبقه زیرزمین و همکف ساخته شد. در کاخ موزه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ سبز سعدآباد بسیاری از هنرهای ایرانی شامل آیینه‌کاری، گچ‌بری، حجاری، تذهیب، خاتم‌کاری را می‌توان دید. همچنین در نمای بیرونی کاخ از سنگ‌های سبز منحصر به فرد معادن خمسه زنجان استفاده شده و به همین دلیل به آن کاخ موزه سبز هم گفته می‌شود.

طبقه‌ همکف کاخ موزه‌ سبز محل زندگی و دفتر کار پادشاه پهلوی شامل بخش‌های مختلفی می‌شود. یکی از این بخش‌ها که در کاخ موزه سبز سعدآباد به چشم می‌خورد، پلکان ورودی و سرسرا نام دارد. در بازدید از پلکان ورودی، چهار ستون حجاری شده از سنگ سفید مرمر سفید را مشاهده می‌کنید که از هدایای دولت ایتالیا به پهلوی اول محسوب می‌شود. پس از مشاهده پلکان‌ها می‌توانید از سرسرای کاخ سبز دیدن کنید که با دیوارکوب‌هایی از جنس برنز تزیین شده است. علاوه بر بازدید از سرسرا، اگر می‌خواهید دیگر بخش‌های کاخ را بهتر بشناسید، راهی زیرزمین کاخ شوید. این قسمت از کاخ که در طبقه دیگر قرار گرفته است، در زمان رضاشاه به عنوان انباری و در زمان محمدرضا شاه برای پذیرایی از مهمانان خارجی به بخش اول افزوده شد.

ناگفته نماند که در این زیرزمین، اتاق‌هایی هم وجود دارد که شامل دو اتاق خواب می‌شود. این اتاق‌ها در دو سوی اتاق پذیرایی قرار گرفته است که دیوارهایش با ساتن فرانسه پوشیده شده‌اند و موکت آن با حاشیه‌های آبی رنگ به دست هنرمندان انگلستان بافته شده‌اند. در طرف دیگر اتاق‌ها، آیینه‌ای با قاب چوبی و تزیینات گل و برگ نظرتان را جلب می‌کند که به سبک لویی چهاردهم فرانسه ساخته شده است. همچنین پس از بازدید از این اتاق‌ها، می‌توانید به تماشای دیگر دیدنی‌های کاخ موزه سبز سعد آباد بروید.

از جمله این دیدنی‌های تماشایی و باشکوه می‌توان به اتاق غذاخوری، تالار آیینه و دفتر کار پهلوی اول اشاره کرد که بر شکوه این عمارت ارزشمند می‌افزاید. در این کاخ شما وسایلی که از کشورهای اروپایی خریداری شده همچون چلچراغ‌ها، مجسمه‌ها، تابلوهای نقاشی، مبل‌های دوره لوئی شانزدهم و دو میز کنسول مربوط به دوره‌ی ناپلئون، ساعت، شعمدان و گلدان‌های برنزی و اشیای کریستالی را هم می‌بینید که در نوع خود بی‌نظیرند.

+ آدرس : خیابان ولیعصر- خیابان شهید فلاحی (زعفرانیه)- انتهای خیابان شهید کمال طاهری

عکس : احسان رأفتی داریان
لینک کوتاه | tehranimages.com/uQ80c

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا