ویدئو | موزه پول دفینه

موزه پول، نخستین موزه تخصصی و دائمی انواع واسطه‌های مبادلاتی شامل سکه، اسکناس و نیز دیگر اوراق بهادار ایران، در تاریخ هفدهم تیر ماه سال ۱۳۷۶ هجری خورشیدی در تهران آغاز به کار کرد. این مجموعه روایتگر تاریخی ست که بر ایـران گذشته است اما از زبان سکه‌ها.

در این موزه چگونگی دادوستد در مقاطع مختلف تاریخ، نقش و جایگاه ابزارهای اولیه در معامله همچون حلقه‌های تبـادل به نمایش گذاشته شده است. همچنین در این موزه شاهد نخستین قطعه فلز مدوری که نقشی بر آن حک شده بود، در چه زمانی و در کجا ساخته شد و نیز اولین سکه‌های استانداردی که در کشور لیـدی ساخته شد می‌باشیم.

در موزه پول نخستین سکه‌های ایرانی که در دوره هخامنشیان به دستور داریوش اول ضرب گردید، به نمایش در آمده تا گواهی باشد بر عظمت درایت ایرانیان. در بخش‌های دیگر این موزه سکه‌هایی مربوط به ساتراپ‌ها و امرای تابع هخامنشی با تصاویری هنرمندانه از ارابه و کشتی و… به نمایش گذاشته شده است.

در این مجموعه سکه‌هایی نیز به چشم می‌خورد از اسکندر مقدونی، سلوکیان، پارتیان( اشکانیان)و ساسانیان، نمایشی از هنر و تاریخ نهفته در خطوط و تصاویر سکه‌ها و بی شک ستودنی و قابل تأمل.
در قسمت مهمی از موزه پول با سکه‌های اسلامی آشنا می‌شویم. سکه‌هایی از امویان، عباسیان، غزنویان، سلجوقیان و… که مروری بر تاریخ ورود و ظهور اسلام در ایران دارد، در این قسمت، اهمیت هنر خط در سکه‌ها به روشنی به نمایش گذاشته شده است. شکی نیست که سهمی از مستندسازی تاریخی بر عهده پول‌های کاغذی و اسکناسهاست،از اینرو موزه پول ضمن معرفی نخستین اسکناس‌های ایرانی منتشر شده در زمان ناصرالدین شاه قاجار تا نمونه اسکناس‌های رایج امروزی، اولین طرح اصلی چاپ اسکناس در ایران را نیز در اختیار دارد. اسکناس‌هایی که تصاویر نقش بسته بر هر یک از آنها همان خاطرات گذشته ماست.

+ آدرس: بلوار میرداماد، ابتدای خیابان دفینه

ویدئو : احسان امیری
لینک کوتاه | tehranimages.com/yXvMN

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا