خانه موزه شهید بهشتی

خانه موزه شهید بهشتی


آیت اله دکتر سید محمد حسینی بهشتی در سال ۱۳۴۹ پس از سال ها مدیریت مرکز اسلامی هامبورگ به وطن بازگشت. پس از اقامت در تهران قطعه زمینی را در منطقه قلهک خریداری کرده و خانه ای در آن بنا کرد. ایشان تا هفتم تیر ماه سال ۱۳۶۰ در این خانه اقامت داشت. پس از شهادت آیت اله دکتر بهشتی ، اوایل سال ۱۳۹۰ خانه ایشان به دستور شهردار محترم تهران تملک شده و در دستور کار تغییر کاربری به موزه، با هدف آشنایی هر چه بیشتر با شخصیت و اندیشه های شهید بهشتی قرار گرفت.

این موزه در برگیرنده یادگارهایی از آن شهید و یادآوری هایی از روزهای انقلاب و شخصیت های آن دوران است. در طبقه همکف، اتاق شورای انقلاب اسلامی بازسازی شده و شورایی که به فرمان حضرت امام خمینی با همکاری آقایان شهید مرتضی مطهری، آیت الله سید علی خامنه ای، آیت الله هاشمی رفسنجانی، شهید محمد جواد باهنر، محمد رضا مهدوی کنی، سید عبدالکریم موسوی اردبیلی و چند تن دیگر از بزرگان تشکیل شده بود، ایجاد شده شده است. در این بخش هم چنین کتابخانه شخصی ایشان با محتوای قرآنی، دینی، فلسفه و اخلاق، جامعه شناسی احیا شده است.

در سایر بخش های این خانه موزه، گالری از تصاویر ایشان در حزب جمهوری اسلامی، سفر به پاریس، سفر به لبنان و سوریه، سفر به هامبورگ و تأسیس مرکز تحقیقات اسلامی، تأسیس دبیرستان دین و دانش، مدرسه حقانی، جلسات گفتار ماه به نمایش درآمده است. همچنین اسنادی از تاریخ انقلاب، مدارک تحصیلی و شجره نامه ایشان در معرض دید بازدیدکنندگان قرار گرفته است.
پژوهشکده و بنیاد نشر اندیشه های شهید دکتر بهشتی در طبقه اول موزه قرار دارد که بانک اطلاعاتی جامعی از متن سخنرانی ها، تصاویر و دیگر آثار مکتوب و همچنین فایل های صوتی می باشد.


+ آدرس خانه موزه شهید بهشتی : خیابان شهید دستجردی، کوچه صبر، کوچه شهید مطهری، کوچه شهید بهشتی، پلاک ۱۲


عکس : احسان رأفتی داریان


لینک کوتاه | tehranimages.com/thbhD



اطلاعات بیشتر در ویزیت تهران ایمیجز (به زودی)


 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا