زورخانه شعبان جعفری(شهید فهمیده)


زورخانه شعبان جعفری یکی از شناخته شده‌ترین زورخانه‌های تهران است. زورخانه‌ای که این روزها به نام زورخانه شهید فهمیده در فهرست آثار ملی ثبت شده است. این زورخانه در شمال پارک شهر قرار دارد و هزینه ساخت آن با پاداش شاه برای خدمات و اقدامات شعبان در کودتای ۲۸ مرداد تامین شده است. زورخانه شعبان جعفری یکی از دست نخوره‌ترین زورخانه‌های تهران است که معماری خاص و دیدنی دارد.
گچ‌بری این زورخانه دیدنی و گود زیبایی دارد. سکوهای تماشاچیان در این زورخانه جای‌گیری مناسبی دارد و تماشا کردن ورزش باستانی در این زورخانه لذت خاصی دارد. در این زورخانه تاریخ، معماری و میراث فرهنگی ملموس و ناملموس به هم گره خورده اند. این زورخانه بیش از ۵۰۰ متر مربع وسعت و ظرفیت ۱۰۰ تماشاچی را دارد. در حال حاضر فدراسیون ورزش‌های پهلوانی و زورخانه‌ای در این بنا مستقر است و لاین اتفاق بازدید از این گنجینه تاریخی تهران را محدود کرده است.
این اثر فرهنگی – تاریخی بنا بر اسناد موجود به سال ۱۳۲۳ توسط شعبان جعفری معروف به شعبان بی‌مخ ساخته شده و به همین دلیل به ” زورخانه جعفری ” نیز شهرت یافته است. این بنا از تمام ویژگی‌های معماری سنتی زورخانه با تمام تاسیسات جانبی و تجهیزات لازم سود برده و نمونه کاملی از یک زورخانه با معماری نوگرای ایران است.
مهم‌ترین فضاهای تشکیل دهنده این ورزشگاه عبارت است از پرده، گود، سکو و …و عوامل عوامل تزیینی آن شامل نقش برجسته ورودی بنا به کاری در بخش ورودی و سالن اصلی، نقاشی‌های دیواری سالن و سقف و کاشی کاری فیروزه‌ای سالن می باشد. درحال حاضر به شکل دولتی مورد بهره برداری قرارگرفته و محل فدراسیون ورزش‌های باستانی و پهلوانی است. این اثر اولین بنایی است که به شکل ورزشگاه باستانی در ردیف آثارملی به ثبت رسیده است.


+ آدرس زورخانه شهید فهمیده : خیابان فیاض بخش، شمال پارک شهر


عکس : احسان رأفتی داریان


لینک کوتاه | tehranimages.com/MICFJ



+ اطلاعات بیشتر در ویزیت تهران ایمیجز


 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا